تبدیل اسناد مالکیت مشاعی به یک جلد | سند مشاع زمین کشاورزی

در طول روز تعداد زیادی معامله ملک توسط افراد مختلف انجام می‌شود که هر کدام آن‌ها دارای قوانین مخصوصی هستند. در این نوع معاملات قانونی بودن روند کار دارای اهمیت زیادی بوده و باید قبل از امضا قرارداد از همه جنبه‌های آن آگاهی داشت. گاهی افراد قصد دارند ملکی را خریداری کرده که دارای مالکان متعددی است و سند مالکیت آن نیز به صورت مشاعی تنظیم شده است.

 ما در این مقاله قصد داریم راجع به تبدیل اسناد مالکیت مشاعی به تک برگی صحبت کنیم تا هنگام معامله ملک از آن استفاده کنید با ما همراه باشید.

سند مشاع چیست؟

در قوانین ایران سند ملکی دارای انواع مختلفی همچون سند مشاع، سند شش دانگ، سند منگوله‌دار، سند تک برگ و ... است که هر کدام آن‌ها دارای قواعد مخصوصی می‌باشند. 

واژه مشاع که از اشاعه می‌آید در اصل به معنی شریک بودن است و سند مشاع نیز به سندی گفته می‌شود که بین چند شریک تقسیم شده است. در واقع در سند مشاع هر کدام از شرکا صاحب بخشی از یک ملک هستند و هر کدام آن‌ها دارای یک سند رسمی قانونی می‌باشند.

تبدیل سند مالکیت مشاعی به تک برگی 

هنگامی که یک ملک دارای مالکیت متعدد برای بخش‌های مجزا باشد سند مشاعی نیز برای آن صادر خواهد شد. در این صورت هر یک از مالکین می‌توانند اقدام به دریافت سند تک برگی برای بخش خود نمایند.

بر این اساس هر یک از مالکین می‌توانند به اندازه سهم خود سند تک برگی مجزا داشته و توسط آن مالکیت خود را اثبات کنند. اگر سند ملک مشاع منگوله‌ دار قدیمی باشد و مالکان قصد دریافت سند یک جلدی داشته باشند باید اقدام به افراز و تفکیک ملک کرده و سپس درخواست سند مجزا برای هر قسمت را داشته باشند.

مراحل تبدیل سند مالکیت مشاعی به تک برگی 

هر مالکی که قصد داشته باشد برای سهم خود در ملک مشاعی سند مجزا تک برگی تهیه کند باید مراحلی را به ترتیب طی کند که شامل:

  • ارائه درخواست تفکیک سند ملک به اداره ثبت
  • مشخص شدن سهم هر یک از مالکین
  • تنظیم کردن تقسیم ‌نامه
  • تنظیم صورت مجلس تفکیکی که دارای اطلاعات کامل سهم تقسیم شده هر یک از مالکان باشد. این اطلاعات شامل متراژ، تعداد واحدها و ... خواهد شد و می‌تواند از طریق نقشه UTM تکمیل شود. 
  • ارسال اصل مدارک ملک مشاع و تقسیم‌نامه تنظیم شده به اداره ثبت اسناد مربوطه
  • ابطال سند ملک مشاع و ارائه اسناد جداگانه مالکیت برای اساس سهم هر فرد 

می‌شود. اگر شما نیز دارای سند مشاعی برای ملک هستید و قصد دارید سند تک برگی تهیه کنید باید این مراحل را به ترتیب انجام دهید تا نتیجه مورد نظر حاصل شود.

روش تهیه نقشه یو تی ام در املاک مشاعی

یکی از الزاماتی که برای تهیه سند تک برگی ملک مشاع وجود دارد تهیه نقشهUTM  است.

این نقشه توسط کارشناس رسمی نقشه ‌برداری تهیه خواهد شد و موقعیت دقیق، حدود اربعه و مساحت ملک توسط آن تعیین و سپس در سیستم ثبت وارد خواهد شد.

در مورد اراضی مشاعی باید گفت هر مالک موظف است علاوه بر محدوده خود، نقشه UTM کل محدوده را نیز تهیه نماید که کار پر هزینه‌ای بوده و بهتر است بین مالکان تقسیم شو‌د‌.

مزایای تبدیل سند مالکیت مشاعی به سند تک برگی

 امروزه شاهد تعداد زیادی از نفراتی هستیم که قصد دارند سند ملک مشاعی خود را به حالت تک برگی دربیاورند؛ زیرا این سند دارای مزایای زیادی است.

از مهم‌ترین این مزایا می‌توان به اعتبار بالای آن در دادگاه و مراجع ثبتی اشاره کرد و می‌توان گفت دولت کسی را که این سند به نام وی ثبت شده باشد مالک ملک خواهد شناخت. 

از دیگر مزایای تبدیل سند مالکیت مشاعی به سند تک برگی می‌توان به:

  • سند مالکیت تک برگی در اداره ثبت اسناد به صورت کاملا مکانیزه و الکترونیکی صادر خواهد شد و به همین اطلاعات آن کاملا دقیق و مطابق مشخصات مالک است. همچنین این ویژگی باعث خواهد شد امکان جعل این اسناد تا حد زیادی پایین بیاید و امنیت آن بالاتر باشد.
  • اگر مالک دارای سند تک برگی مجزا باشد فرایند انتقال ملک یا تعویض سند آن با سرعت بالاتر و در یک محل انجام خواهد شد. در این صورت نظم بیشتری در این عملیات وجود داشته و از اشتباهات احتمالی جلوگیری خواهد شد.
  • سند تک برگ با توجه به نقشه هوایی کاداستر ملک تنظیم می‌شود و به همین دلیل به آن سند تک برگ کاداستر نیز گفته می‌شود. به همین دلیل دارای جزییات دقیق‌تری بوده و از ابهام در متراژ ملک و تعرض در زمین‌های مجاور جلوگیری خواهد شد. 
  • از دیگر مزایای تبدیل سند مالکیت مشاعی به سند تک برگی می‌توان به صرفه‌جویی این سندها در استفاده از کاغذ اشاره کرد. اسناد قدیمی منگوله‌دار دارای کاغذهای متعددی بودند اما در سندهای جدید تک برگی میزان استفاده از کاغذ به حداقل رسیده است. 

هزینه تبدیل سند مالکیت مشاع به سند تک برگی

یکی از سوالاتی که ذهن مالکان را هنگام تبدیل سند خود به سند تک برگی مشغول می‌کند هزینه این عملیات است.

اولین نکته‌ای که در این باره باید به آن اشاره کرد پرداخت هزینه مجزا توسط هر مالک برای صدور سند تک برگی است. همچنین باید مبلغی توسط مالک برای تهیه نقشه UTM پرداخت شود که اینکار توسط کارشناس رسمی نقشه‌برداری انجام خواهد شد.

زمانی که برای صدور این سند در صورت نبود مشکل نیاز خواهد بود 50 روز است و در نهایت سند از طریق مامور پست به مالک تحویل داده خواهد شد.

سخن آخر

در قانون ایران اسناد دارای انواع مختلفی همچون اسناد مشاعی هستند و به املاکی تعلق دارند که بخش آن دارای مالک متفاوت است.

 برخی از این مالکان قصد دارند سند مشاعی خود را به سند تک برگ تبدیل کنند؛ زیرا دارای اعتبار بیشتری بوده و احتمال جعل آن تا حد زیادی پایین خواهد بود.

 برای دریافت این سند تک برگی هر مالک باید مراحلی را به ترتیب طی کند تا سند از طرف اداره ثبت اسناد برای وی صادر شود. مدت زمانی که برای صدور سند تک برگی نیاز است 50 روز خواهد بود.